2014. április 16., szerda

NAGY MEGLEPETÉSEK: Címek& borítók vs. valódi tartalom

Sziasztok!

Ezennel el is indítanám az első rovatot a blogon, és íme, itt az első bejegyzés! Gondoltam, valami egyszerű címet adok neki, amiből mindenki tudja, hogy nagyjából miről szól. Így lett "Nagy Meglepetések". Szerintem mindenki rájött már, hogy ez körülbelül mit takarhat. :)
Most, első alkalommal 7 olyan könyvet szeretnék bemutatni nektek, aminek a borítója és/vagy címe alapján valami egészen másra számítottam, mint amilyen véleményem az olvasás után kialakult. És mivel a meglepetés általában jót jelent, én is az olyan regényekre szorítkozom most, amik kellemes meglepetést okoztak. ;)

#7 Leiner Laura: Szent Johanna Gimi

Oké, ez tipikusan egy olyan könyv,amit már mindenki ismer, legalábbis lefogadom, hogy nincs köztetek olyan, aki még csak ne is hallott volna róla.
Én is láttam annak idején honlapokon, webáruházakban, sőt, még a barátnőim kezében is, de egyszerűen nem fűlött hozzá a fogam. Igaz, "tapasztalt" könyvmolyként szégyen bevallani, de taszított a borító. Hogy őszinte legyek, utáltam (ellentétben a többivel, mert azok szinte kivétel nélkül gyönyörűek). Barna, semmitmondó, a csajnak meg fel van puffadva a szája. Ennyi jött le nekem belőle. 
Aztán a barátnőm nagyon nyaggatott, úgyhogy végül rávette magam, és másnap már vittem is vissza neki a kölcsönkapott könyvet. Beleszerettem, és bár néha talán kicsit nem életszerű, nem érdekelt, nagyon jókat röhögtem rajta, és még további 7 (illetve 8) köteten keresztül izgultam Reniékért.
Hogy most milyennek látom a borítót? Olyannak, mint magát a könyvet, Egy kezdetnek. Valljuk be, a többi könyv elolvasása után az első már szinte unalmas, de mégis fontos része a sorozatnak. :)

#6 Lauren Oliver: Mielőtt elmegyek

Ez a könyv egy picit kilóg a sorból, mert nem arra számítottam, hogy rossz lesz, egyszerűen csak azt hittem, hogy az egész egy nyomott hangulatú, érzelgős valami lesz, és az egész arról fog szólni, hogy Sam felkészül a halálra. De nem! Az egyetlen oka annak, hogy ez a könyv nem került előrébb a sorban az, hogy már az elején sem számítottam különösebben semmi rosszra. 
Ha ránézek és elolvasom a címet, akkor olyanokra gondolok, amiket az előbb leírtam. Persze, számítottam rá, hogy lesz egy bakancslista vagy valami, de komolyan nem gondoltam különösebben durva dolgokra. Pedig aki elolvasta, tudja, hogy azért voltak érdekességek... Az egészben az a pláne, hogy Sam gyakorlatilag merészebb volt, mint részegen lett volna, mert nem csak ő, hanem a többiek is elfelejtettek mindent, amit tett. 
Természetesen az érzelgős rész sem maradt ki, de így összességében az egyik kedvencem lett. 

#5 Cassandra Clare: Csontváros

Na igen, ez tényleg furi. Én, aki élvonalas TMI-fan vagyok? Igen, akár hiszitek, akár nem, ha nincs a barátnőm (ezúttal nem az SzJG fan, hanem egy másik), akkor nagy valószínűséggel maximum a film előtt olvastam volna el a Csontvárost, mert izmos pasi ide vagy oda, egyáltalán nem fogott meg sem a borító, sem a cím. Az egyetlen részlet, ami felkeltette a figyelmemet, az a "Halál Ereklyéi sorozat" volt, természetesen a HP miatt. Nem mondanám, hogy kiakasztott, de nem igazán értettem a fordítást, amit a második könyvtől meg is változtattak Végzet Ereklyéire. 
A Csontváros cím miatt azt hittem, hogy valami halloweeni rémtörténet néhány gyerekről, akik elindulnak cukorkát gyűjteni (oké, ebben van egy kis túlzás, és nyilván amint elolvastam a fülszöveget, ez az elmélet nem bizonyult hitelesnek). 
A többit meg már valószínűleg tudjátok. Amint Claryék elindultak a Pandemoniumba, lebilincselt a történet, és ez azóta is tart. :)

#4 Ursula Poznanski: Erebos

Nem túlzok: kevés ilyen jó könyvet ismerek. Amikor a könyvtáros kitartóan ajánlgatta, én folyamatosan csak húztam a számat, de nem akartam megsérteni, így végül kivettem. Nem csak a borító miatt nem volt kedvem hozzá, úgy összességében, miután a fülszöveget is elolvastam, olyannak tűnt számomra, mintha max az öcsémet érdekelhetné. Most komolyan, könyv egy számítógépes játékról?? Kösz, nem.
De ha már kivettem a könyvtárból, nem hagytam csak úgy kallódni a polcon, természetesen belekezdtem. Aztán másnapra be is fejeztem. Komolyan mondom, kevés ilyen jól felépített könyvvel találkoztam életem során, aminek gyakorlatilag mint a mai napig szinte minden egyes momentumára emlékszem, mert az egész annyira egyben volt. Az írónőnek sikerült tökéletesen összeegyeztetnie a könyvbéli valóságot a játék világával, ami egyébként olvasás közben nem egy virtuális kitalációnak, hanem teljesen valóságosnak tűnt.
Igaz, a könyv maga elég drága, de ha van lehetőségetek, valamilyen módon mindenképpen olvassátok el, mert higgyétek el, bűn lenne kihagyni!

#3 Rebecca Donovan: Elakadó lélegzet

Ha körülnézek a nagymamám könyvespolcán, pont ilyen tucatregényeket találok- gondoltam én legalábbis. Elvont borító és nyálasan sejtelmes cím. Hogyha van kedvetek, nyugodtam olvassátok el a könyvről szóló bejegyzésemet, abban bővebben is kifejtem a véleményemet. A lényeg, hogy az olvasás után én tökéletesen indokoltnak találom mint a címet, mind a borítót- a történetet ismerve mindkettő nagyon kifejező, és sok a mondanivalójuk így utólag. 
Jelenleg ha megkérdeznék, melyik a kedvenc könyvem, nem tudnék egyértelmű választ adni, de könnyen lehet, hogy ez a könyv ugrana be először. Lebilincselő, izgalmas és kegyetlen, tele érzelmekkel- és nem csal a szereplők részéről, mert te is totálisan a hatása alá kerülsz!
Mindenesetre ha már így vagyok ezzel a könyvvel, akkor talán érdemes lenne tényleg körülnézni a nagymamám polcain... Talán ott is van néhány könyv, aminek mást takar a címe, mint amire először gondolnék. ;)

#2 Jamie McGuire: Gyönyörű sorscsapás

A félelmeim körülbelül ugyanazok voltak, mint az Elakadó lélegzetnél. Nem mondom, hogy csúnya a borító, mert egyáltalán nem, így összességében mégis az jött le nekem, hogy ez egy szerelmes-ömlengős-szenvedélyes ponyvaregény. 
Jó, be kell vallani, szenvedélyből nincs hiány, de nem mintha ez bárkit is zavarna... ;) Ide most piciben csatolok egy angol nyelvű borítót, ami szerintem sokkal többet elmond magáról a történetről. Minden megvan benne, ami egy jó könyvhöz kell, így nem csoda, hogy fő helye van a könyvespolcomon, és hogy szegény már rongyosra lett olvasna. :)


* DOBPERGÉS*

#1 Darren Shan: Árnyak asszonya

Ez tényleg egy totálisan nagy meglepetés volt számomra. Csak azért vettem meg, mert amúgy szeretem az író démonos könyveit, és karácsony előtt a Librin 3500-ról leárazták 1000 forintra. Ez még a hülyének is megéri, úgyhogy gondoltam, bajom nem lehet belőle. Hát, bajom az tényleg nem lett, viszont szereztem még egy (ige, tudom hogy már a sokadik) kedvenc könyvet.
Igen, persze, bele lehet magyarázni a történetet a borítóba és a címbe(utólag már nekem is könnyen megy), de higgyétek el, nem valószínű, hogy rögtön arra gondoltok, amire kéne. Számomra az egész regény tele volt meglepetésekkel, úgy ahogy volt, beteges volt, de imádtam!
Volt néhány olyan rész, aminél szabályosan rosszul voltam, de nem azért, mert olyan sok vér lett volna benne vagy hasonló, ilyen szempontból Darren Shanhoz képest lightos könyv, de maga a történet és a végén a csattanó sokkal, de sokkal megviselőbb (szerintem), én személy szerint napokig gondolkoztam rajta, miután befejeztem a könyvet.









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése