2014. április 15., kedd

Odette Beane: Egyszer volt, hol nem volt

Sziasztok!

Alig egy hete jelent meg az Egyszer volt, hol nem volt c. sorozat alapján íródott könyvsorozat első része, az Ébredés (bár folytatás egyelőre angolul sincsen még) a Gabo kiadónál. Nem tudom, láttátok-e, de nemrég meglepetten posztoltam a Facebook-oldalra, mert akármilyen ciki, nem tudtam, hogy könyv is készült az egyik kedvenc sorozatomból, arról meg pláne nem, hogy záros határidőn belül magyarul is megjelenik.
Sok olyan könyvsorozatot ismerünk, amiből később sorozatot csináltak, de mi a helyzet akkor, ha ez fordított sorrendben történik? Hát elmondom nektek, én általában ezektől az irományoktól rosszul vagyok, nem is olvasok sok ilyesmit, de most az egyszer kivételt tettem, több okból is. Főleg, mert tényleg ez az egyik kedvenc sorozatom. :)

A sorozat

Mivel a regény nagyon ragaszkodik a sorozathoz (ami nem is baj), úgy gondolom, nem árt szót ejteni először arról. A könyv az első évadot dolgozza fel, de egyébként már jócskán a harmadikban járnak, Magyarországon pedig már leadták az első kettőt, bár kétséges, hogy a harmadikkal mi lesz (gondoljunk csak a Vámpírnaplókra, ott is körülbelül 3 év szünet volt, most fogják adni csak a harmadik évadot).
A történet középpontjában Emma Swan áll, aki "vígan" eléldegél mindaddig, amíg egy Henry nevű kisfiú be nem csönget a bostoni lakásába, és azt nem állítja, hogy ő Emma fia, akit 11 éve, a születésekor örökbe adott. A nő nem tudja igazán, hogy merjen-e neki hinni, de nincs más választása, hazaviszi a fiút Storybrooke-ba, hiszen mégsem rakhatja ki az utcára. Itt találkozik először Reginával, Henry nevelőanyjával, aki nagyon hálás neki mindaddig, amíg meg nem tudja, ki is valójában Emma. 

Emma
De ha már itt tartunk: Ki is valójában Emma? Gondolom, nem árulok el nagy titkot azzal, hogyha elmondom: valóban ő Henry anyja, de ezen kívül? A fiú elmélete ugyanis az, hogy átok sújtott a város lakóira. Storybrooke-ban mindenki meseszereplő, de nem emlékeznek semmire. Az átok áthozta őket ebbe a varázslat nélküli világba, és mindent elfelejtettek, helyette pedig hamis emlékeket kaptak egy nem létező életükről. Mindenki másnak hiszi magát, mint aki valójában. Vannak néhányan, akik kezdik felfogni a dolgokat, de őket persze rendre bolondnak nézik.
Ez az elmélet. De hogy jön ide Emma? Ha ez az egész igaz is, hogy lehetne ő is mesefigura, ha egyszer Storybrooke lakói nem hagyhatják el a várost? Henry mindentudó mesekönyvében ez is benne van: ő Hófehérke és a Délceg Herceg lánya, aki kisbabaként egy varázsszekrényen keresztül érkezett ebbe a világba még az átok előtt, hogy majd ő legyen az, aki 28 év elteltével megmenti a várost.

Hófehérke
Ez mint szép és jó, de Emma nem olyan, mint mi, könyvmolyok. Ő egy árvaházban nevelkedett, a kíméletlen valóságban, és gyakorlatilag hülyének nézi a kisfiát, azt hiszi, mentális problémái vannak, hiszen Henry még terapeutához is jár (aki egyébként szerinte valójában Tücsök Tihamér). Emma tehát nem hisz. És mégis hogyan menthetne meg egy nő egy egész várost valami olyasmitől, amiben maga sem hisz? Sehogyan. 
Ha azt hiszitek, hogy az első évad csak ekörül forog, tévedtek. Miközben az a maroknyi ember, akik emlékeznek, próbálják rávenni Emmát arra, hogy higgyen, az idő újra elindul a kisvárosban. Egyre több jó, és egyre több rossz dolog történik, az emberek pedig kezdenek egymásra találni, köztük például Emma állítólagos szülei is. 

Amikor folyamatosan visszatekintéseket láthatunk a múltba, akkor, amikor még mindannyian azok voltak, akik, és az Elvarázsolt Erdőben éltek, rájövünk, hogy a sorozat készítői rendesen kiforgatták a meséket. Nem egy Grimm, de nem is egy sima mesesorozat. Ne higgyétek, hogy gyerekes, és nektek már nem való! Igen, tele van mesés elemekkel, ezekre épül. de szerintem nagyon izgalmas, pláne az új évad. Úgyhogy arra mindenképpen biztatnálak titeket, hogy nézzétek meg a sorozatot, ha nincs más dolgotok.

A könyv

A rövid értékelés (ami nagyon szubjektív!) és a fő infók:

Odette Beane- Egyszer volt, hol nem volt: Ébredés: 5/ 4,5
Kiadó: Gabo
Kiadás éve: 2014
Fordító: Bosnyák Viktória
Oldalszám: 364

Henry
 Nem mondhatni, hogy a megjelenés nagy port kavart volna, ezenkívül valljuk be, mindannyiunknak vannak fenntartásai egy ilyen könyvvel kapcsolatban, én is nagyon féltem tőle, de nem volt kérdés számomra, hogy megveszem. 
Néhány dolgot már írtam Facebookon, de meg kell ismételnem, hogy amit most fogok mondani, az szubjektív, személyes vélemény, ezért nem is szeretnék már sokat írni, mert komoly elfogultságban szenvedek: mint mondtam, imádom a sorozatot, ami a könyv alapjául szolgált.
ÉN olvasás közben nem éreztem azt, hogy bármi gond lenne a regénnyel, élveztem, és
nagyon jó volt feleleveníteni az első évad eseményeit, mert már igencsak megfakultak az emlékeim. Igazából mindig tudtam, mi fog történni, de sokszor ért meglepetés, mert egyszerűen nem emlékeztem, és csak utána kaptam a fejemhez, hogy "ja, tényleg!". 

A Herceg
Szóval nekem nagyon tetszett, mégis joggal merül fel bennem a kérdés: mi lett volna, ha nem nézem meg előtte a sorozatot? Az a helyzet, hogy ezt nem tudom pontosan, de attól félek, hogy talán ment volna a könyvespolc hátuljába. Az interneten közzétett részlet alapján már az volt az első véleményem, hogy az egész egy picit összecsapott, és siet a történet. Nem mondom, hogy ezt most cáfolom, és néha a megfogalmazásban is találtam kivetnivalót, ami- félreértés ne essék- szerintem nem a fordító hibája. 
Az viszont vitathatatlan, hogy a sorozat egy évadát kevesebb, mint 400 oldalban visszaadni nagyon nehéz maradéktalanul. Például én személy szerint hiányoltam belőle a humort, mert olvasás közben nem igazán tudtam nevetni, ami a sorozatra viszont nem volt igaz.
Összességében viszont tényleg tetszett a könyv, nem bántam meg, hogy megvettem. Hogyha te is láttad a sorozatot és tetszett, akkor szerintem ne hagyd ki, viszont ha még nem láttad... Szerintem ha teheted, nézd meg először. Nem akarok senkit lebeszélni a könyvről, de nagy esély van rá, hogy kevésbé lesz élvezhető, ha valaki már nem ismeri a történetet, így viszont nekem hatalmas élmény volt felidézni az eseményeket, régen volt már az az első évad. :)

 
Az


 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése